Dagens konkurrensutsatta marknadsplats för konsulttjänster är inte längre lyhörd för de marknadsföringsstrategier som fungerade tidigare. De tjänster du tillhandahåller bör tala volymer om din konsultverksamhet. Tänk på vad som händer när du hör fraser som, “den ultimata körmaskinen”, “Lämna inte hemmet utan det”, och “Gör det bara”. Chansen är goda att du omedelbart kan associera dem med BMW, American Express, och Nike. Dessa företag har bemästrat “varumärke briljans.” Brand din konsultbriljans eftersom framtiden för ditt företag beror på det. Det finns ett gammalt anspråk; “Perception är verklighet”. Enkelt uttryckt, uppfattningen av ett varumärke ligger i dess förmåga att påverka en kunds beteende. När du har framgångsrikt märkesvaror ditt företag, i kundens öga finns det ingen tjänst på marknaden ganska lik din tjänst. Alla konsultföretag bör ha en tydlig, hållbar och konkurrensfördel för att skilja sina tjänster från konkurrenterna. Jag kallar denna process för att identifiera din fördel “Brand Your Consulting Brilliance”. Här är sex enkla steg för att varumärket och differentiera dina tjänster i den nuvarande affärsmiljön. 

1. Tänk klienten fokus först.

 Klientens verklighet: Konsultverksamhet finns för att betjäna kunder. Utveckla en klient visitation kalender och schema i-person besök. Se klienten i ögonen och säg: “Jag är här för att tjäna dig.” Följ upp och följa upp alla klientrelaterade ärenden i tid. Skapa ett klientfrågeformulär så att klienter kan betygsätta prestanda för dina tjänster. Du vill att de ska berätta hur du gör och vad du kan göra för att tjäna dem bättre. Det är också ett sätt att upptäcka vilka utmaningar de för närvarande står inför. Var obeveklig i din klient retention ansträngningar. 

2. Upptäck en klar fördel som kommer att ställa dig bortsett från konkurrenter.

 Börja med att artikulera din “unika marknadsföring proposition”, ett uttalande av alla de kvaliteter och egenskaper som skiljer dina tjänster från varandra på marknaden. Analysera dina tjänster: Vilka färdigheter och tjänster tillhandahåller vi som är utmärkande, mätbara och tillför värde? Vilka av våra tidigare framgångar kan vi utnyttja på marknaden?  Kommunicera dessa meddelanden förstärka din unika marknadsföring proposition varje gång du har en möjlighet att skriva eller tala om din konsultfirma och vad du har att erbjuda till potentiella kunder. 

3. Generera publicitet.

 Vad andra säger om ditt varumärke är mycket mer kraftfull och trovärdig än vad du kan säga om det själv. När det gäller branding din konsultbriljans, gynnsam publicitet i media eller word of mouth är vida överlägsen reklam. Så hur genererar du publicitet “buzz”? Skapa ett surr om ditt varumärke genom att vara synlig: Tala på seminarier, publicera ett nyhetsbrev på din webbplats, delta som värd eller gäst på TV eller radio talkshows, skriva en kolumn i en ansedd facktidskrift, och nätverk. 

4. Främja en kraftfull uppfattning om kvalitet i klientens sinne.

 Vad är kvalitet om inte en uppfattning som finns i huvudet på klienten? Du bygger kvalitet immateriella runt förtroende, tillförlitlighet, utmärkta människor, och innovativa klienttjänster.  Håll kommunikationslinjerna öppna. Målet med branding din konsultbriljans är att övertyga klienten att ditt varumärke är värt deras förtroende och värt ett premiumpris. 

5. Etablera dina meriter som branschledande inom området.

 Kunder vill veta att de gör affärer med en branschledare. Gör kunderna medvetna om din konsult skarpsinne, närvaro och engagemang. Vet dina kunders företag utan och innan – vad de gör, varför de gör det, hur de gör det. Tout ditt företags framgångsrika meritlista prestation i arbetet med företag som deras.  

6. Öva konsekvens i att bygga din konsultbriljans.

 Håll fokus på att genomföra branding av din konsultbriljans. Gör det mesta av din unika marknadsföring proposition. Påskynda och höja det upplevda värdet av ditt varumärke på marknadsplatsen.