De flesta konsulter har inte tusentals att spendera på marknadsföring sin konsultverksamhet.  Denna artikel hjälper dig att hitta nya konsultkunder och öka din inkomst utan att spendera ett ton på reklam.  I själva verket kommer dessa tips inte kosta dig en sak.  Om du funderar på att starta en egen konsultverksamhet eller bygga din nuvarande verksamhet, måste du följa dessa steg. Om du är som de flesta konsulter du är en en-man-band som arbetar på en sko sträng budget.  Du har inte tusentals dollar att spendera på marknadsföring och reklam.  Samtidigt ser marknaden lite dyster och du måste fortsätta att hitta nya kunder. Denna artikel kommer att visa dig en steg-för-steg-process för att starta eller växa din konsultverksamhet på en strikt budget.  I själva verket kommer tips i den här artikeln inte kosta dig en sak!      Låt oss inse det, ibland dess goda att ha begränsade resurser.  Att inte ha pengar att slösa på marknadsföringsinsatser som genererar ingen avkastning hjälper dig att fokusera på områden som kommer att skapa resultat.  Till att börja med, låt oss komma ner till grunderna för marknadsföring din konsultverksamhet. 

Steg 1: Bestäm din målmarknad.

 Jag vet att detta låter elementärt, men du måste förstå vikten av att välja en målgrupp.  Många konsulter vill inte fokusera, av rädsla för att gå miste om framtidsutsikter.  Lura inte dig själv att tro att du har ett obegränsat antal framtidsutsikter.  Fokusera på en specifik marknad kommer att visa dina framtidsutsikter att du har expertis och koncentration inom sitt område.  Detta kommer att göra dig mer värdefull och i gengäld, nära fler affärer.  Kom ihåg att välja denna marknad baserat bort av din tidigare erfarenhet och utbildning.  

Steg 2: Skapa ett starkt meddelande och Hook.

 När du har bestämt din målgrupp, du behöver ett starkt budskap för att nå dina framtidsutsikter.  Du kan inte bara marknadsföra att du är den bästa konsulten i sin bransch.  De kommer inte att tro dig.  Istället behöver du ett fast meddelande som kommer att visa ditt värde.  Detta meddelande behöver inkludera: 

  • identifiera det problem de har
  • din lösning
  • fördelarna med din lösning
  • varför du är unik
  • bevis (exempel, vittnesmål, fallstudier)

Därefter behöver du en kort version av detta meddelande som kallas en “krok”.  Istället för att säga “Jag är en marknadsföring konsult.” Man kan säga: “Jag hjälper lokala återförsäljare marknadsföra sina butiker med den senaste tekniken för att öka försäljningen.” Med ett starkt budskap och krok, kommer du att kunna locka mer intresse.  När du har dem ber att få veta mer, kan du gå vidare till varför du är unik och ge exempel på dina framgångsrika projekt. 

Steg 3: Positionera dig som expert.

 Har du någonsin känt en konsult som har projekt kommit till dem?  Någonsin undrar varför dessa konsulter fick dessa erbjudanden (som alltid verkar vara i en hög takt med en blue chip klient)?  Det är för att de uppfattades som experter inom sitt område.  Hur kom de dit?  De kom dit genom att göra några enkla uppgifter. Tala – Hitta föreningar och konferenser som är kopplade till din målgrupp.  Dessa grupper letar alltid efter bra, informativa talare.  Ta tid med några månaders mellanrum och tala vid en av dessa åtaganden.  Du kommer att uppfattas som en expert och göra massor av kontakter.Skriv artiklar – Många branschpublikationer accepterar artiklar från konsulter.  Skriv några hjälpsamma artiklar (inte säljargument) som tar upp några av de stigande oro i din målgrupp.  Ja, du kommer att ge gratis information.  Men det är ok!  Detta bevisar din expertis i branschen.  I slutet av artikeln ge dina kontaktuppgifter.  Du skulle bli förvånad över de framtidsutsikter som kommer att kontakta dig.Skapa en Blogg eller eNewsletter – Ett annat sätt att bygga ditt nätverk är att skapa en följande.  Med teknik kan du börja göra detta på några minuter.  För att starta, skicka en blogg eller skicka en eNewsletter varje vecka eller två som har användbar information.  Dessa kan oftast vara kortare än dina artiklar och bidra till att ge idéer för framtida publikationer.  Om den information du ger är hjälpsam människor kommer att börja vidarebefordra dina tips till sina kollegor och ditt nätverk kommer att börja växa.Med hjälp av dessa steg kommer du att börja generera en följande.