info@bscol.se

Varumärke ditt konsultföretag

Varumärke ditt konsultföretag


Dagens konkurrenskraftiga marknadsplats för konsulttjänster svarar inte längre på de marknadsföringsstrategier som fungerade tidigare. De tjänster du tillhandahåller borde tala volymer om din konsultation …

Dagens konkurrenskraftiga marknadsplats för konsulttjänster svarar inte längre på de marknadsföringsstrategier som fungerade tidigare. De tjänster du tillhandahåller ska tala volymer om ditt konsultföretag. Tänk på vad som händer när du hör fraser som “den ultimata körmaskinen”, “Lämna inte hemmet utan den” och “Gör det bara”. Chansen är bra att du omedelbart kan associera dem med BMW, American Express och Nike. Dessa företag har behärskat “varumärkesglans.” Varumärke din konsultbriljans eftersom framtiden för ditt företag beror på det.

Det finns ett gammalt ordspråk; ”Uppfattning är verklighet”. Enkelt uttryckt ligger uppfattningen av ett varumärke i dess förmåga att påverka kundens beteende. När du har framgångsrikt märkt ditt företag finns det i kundens ögon ingen tjänst på marknaden som din tjänst.

Alla konsultföretag bör ha en distinkt, hållbar och konkurrensfördel för att skilja sina tjänster från konkurrenterna. Jag kallar denna process för att identifiera din fördel “Brand Your Consulting Brilliance”.

Här är sex enkla steg för att märka och differentiera dina tjänster i den nuvarande affärsmiljön.

Tänk klientfokus först.

Kundens verklighet: Konsultföretag finns för att betjäna kunder. Utveckla en kundbesökskalender och schemalägg personliga besök. Se klienten i ögonen och säg, “Jag är här för att tjäna dig.” Följ upp och följa upp alla klientrelaterade frågor i rätt tid.

Skapa ett klientfrågeformulär så att klienter kan bedöma prestanda för dina tjänster. Du vill att de ska berätta hur du mår och vad du kan göra för att tjäna dem bättre. Det är också ett sätt att upptäcka vilka utmaningar de för närvarande står inför. Var obeveklig i dina klienters retention.

Upptäck en tydlig fördel som skiljer dig från konkurrenter.

Börja med att formulera ditt ”unika marknadsföringsförslag”, ett uttalande om alla de kvaliteter och egenskaper som skiljer dina tjänster ut på marknaden. Analysera dina tjänster: Vilka färdigheter och tjänster erbjuder vi som är distinkta, mätbara och ger mervärde? Vilka av våra tidigare framgångar kan vi utnyttja på marknaden? Och glöm inte att fråga kollegor vad de ser som dina konkurrensfördelar.

Kommunicera dessa meddelanden som förstärker ditt unika marknadsföringsförslag när du har möjlighet att skriva eller tala om ditt konsultföretag och vad du har att erbjuda till potentiella kunder.

Skapa publicitet.

Vad andra säger om ditt varumärke är mycket mer kraftfullt och trovärdigt än vad du själv kan säga om det.

När det gäller att märka din konsultbriljans är gynnsam publicitet i media eller muntligt mycket överlägsen reklam. Så hur genererar du publicitetens “buzz”? Skapa ett surr om ditt varumärke genom att vara synlig: Tala på seminarier, publicera ett nyhetsbrev på din webbplats, delta som värd eller gäst i tv- eller radiopratprogram, skriva en kolumn i en ansedd facktidskrift och nätverk.

Främja en kraftfull uppfattning om kvalitet i kundens sinne.

Vad är kvalitet om inte en uppfattning som ligger i kundens sinne? Du bygger immateriella kvaliteter kring tillit, tillförlitlighet, utmärkta människor och innovativa kundtjänster. Visa klienter att du kan tolka och bearbeta deras information för att konvertera den till resultatorienterade lösningar. Vad du säger är viktigt, men vad du gör är ännu viktigare för att förstärka deras uppfattning om ditt varumärkeskvalitet.

Håll kommunikationslinjerna öppna. Målet med att märka din konsultbriljans är att övertyga kunden att ditt varumärke är värt deras förtroende och värt ett premiumpris.

Upprätta dina uppgifter som branschledande inom området.

Kunder gillar att veta att de gör affärer med en branschledare. Gör kunderna medvetna om din konsultförmåga, närvaro och engagemang. Känn dina kunders företag utifrån och ut – vad de gör, varför de gör det, hur de gör det. Berätta om ditt företags framgångsrika resultat när det gäller att arbeta med företag som deras.

Skapa och upprätthålla trovärdighet med kunder genom att stärka dina kundrelationer, utveckla en strategi för klientretention, visa att du värdesätter dina nya kunder och gå en extra mil för dem.

Öva konsekvens i att bygga din konsultglans.

Håll dig fokuserad på att implementera varumärket för din konsultbriljans. Håll dig uppdaterad med marknadsföringstrender i ditt yrke och placera dig själv som en erkänd expert. Få ut det mesta av ditt unika marknadsföringsförslag. Påskynda och höja ditt märkes upplevda värde på marknaden.

Kort sagt, för att märka din konsultbriljans,vet vad du har att erbjuda, vet hur man differentierar detScience Articles och vet hur man marknadsför det